James Webb Uzay Teleskobu, Kızıl Gezegen Mars’tan İlk Görüntüleri Paylaştı

Mars gezegeni James Webb Uzay Teleskobu tarafından ilk defa görüntülendi. Kızıl Gezegen’in yapısına dair yeni detaylar ortaya çıktı.

mars james webb uzay teleskobu

Mars gezegeni James Webb Uzay Teleskobu’nun sıradaki hedefi oldu. Kızıl Gezegen’in Dünya’ya yakın olması ve Webb’in uzak yıldızları görüntülemek için tasarlanmış olması; teleskobun işini zorlaştıran etmenler arasında.

Son olarak 1.350 ışık yılı uzaklıktaki Orion Nebulası’nı görüntüleyen James Webb Uzay Teleskobu, şimdi de Dünya’ya yalnızca 0,000013544 ışık yılı uzaklıkta olan Mars’tan bazı fotoğraflar paylaştı.

Avrupa Uzay Ajansı, Kanada Uzay Ajansı ve NASA iş birliğiyle uzaya gönderilen ve Hubble Uzay Teleskobu’nun yerine alan James Webb Uzay Teleskobu, toplamda 10 milyar dolarlık maliyetiyle dünyanın en pahalı teleskobu olarak biliniyor.

Temmuz 2022 tarihinden beri uzayı izleyen ve evrenden fotoğraflar sunan James Webb, bugüne dek Araba Tekeri Galaksisi, Phantom Galaksisi ve Tarantula Nebulası gibi uzak bölgeleri kaydetti.

Mars, James Webb Uzay Teleskobu’nun Gözlemlediği En Yakın Gök Cismi Oldu

Çoğunlukla uzak evreni keşfetmek için tasarlanan James Webb Uzay Teleskobu, Mars’a dair çalışırken milyarlarca kilometre uzaklıktaki gezegenleri kaydetmekten daha zor bir işe imza atıyor.

Maryland’deki NASA Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nden Geronimo Villanueva, yaptığı açıklamada şu ifadeyi kullandı:

“Artık gezegenin bu tam görüntülerini tüm kızılötesi aralığında inanılmaz hassasiyetlerde elde etmek mümkün.”

mars james webb uzay teleskobu görüntü

Teleskobun sağladığı görüntüler, Mars’ın doğu yarımküresini iki farklı kızılötesi dalga boyunda gösteriyor. Daha kısa dalga boyu (sağ üstte, üstte) yansıyan güneş ışığının bir sonucu. daha uzun dalga boyu görüntüsü rs yüzeyinden ve atmosferinden yayılan ısının yanı sıra konsantrasyonları hakkında bilgi veriyor.

Mars gibi yakın gezegenleri görüntülemek, çok uzak ve soluk nesneleri algılamak için tasarlanmış bir James Webb için zor bir görev. Kızıl Gezegen’den yansıyan güneş ışığı, teleskobun alıcılarına aşırı yükleme yaptığı için Villanueva ve ekibi, kısa pozlamalar alarak ve yalnızca dedektörlerden gelen ışığın bir kısmını örnekleyerek uyum sağlamaya çalıştı.

mars james webb uzay teleskobu
Gezegenin atmosferine dair yeni veriler de yayınlandı.

Kızıl Gezegen, Güneş Sistemi’nin çevresinde nispeten hızlı hareket ettiği için, Mars’ı yakalamak özellikle zor oluyor. Ekip üyesi Sara Faggi heyecanını şu ifadelerle paylaşıyor:

“Görüntüleri açtığımızda ve spektrumları aldığımızda, aslında verileri elde edebilmemiz ve bunların iyi veriler olması heyecan vericiydi.”

Bununla birlikte Webb, gezegenin atmosferine dair yeni verilere ulaşıldığını kaydetti. Teleskobun NIRSpec cihazı tarafından ölçülen verilerde, gezegenin atmosferinde su, karbondioksit ve karbon monoksit izlerini gözler önüne serdi. Bu veriler ayrıca gezegenin tozu, bulutları, kayaları ve daha fazlası hakkında da ipuçları sağlayabilecek.

Siz bu yeni görüntülere dair ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: New Scientist

Eda Aydın

1992 yılında Bursa'da doğdum. Radyo, Sinema ve Televizyon Bölümü mezunuyum. Filmler, kitaplar hakkında inceleme ve görüş yazıları yazıyorum. Tanpınar'ı seviyorum.

woody allen emeklilik