James Webb, İlk Defa Güneş Sistemi’nin Dışında Bir Gezegen Görüntüledi

James Webb Uzay Teleskobu ilk defa bir ötegezegen görüntüledi. Güneş Sistemi’nin dışındaki bu gezegen, Dünya’dan çok daha genç.

James Webb Uzay Teleskobu İlk Ötegezegen Keşfi

James Webb Uzay Teleskobu tarihinde ilk defa bir ötegezegen görüntülemeyi başardı. HIP 652426 b olarak adlandırılan gezegen, Dünya’ya kıyasla çok taze bir geçmişe sahip.

Teleskop, Jüpiter’in kütlesinin yaklaşık 6 ila 12 katı büyüklüğünde bir gaz devi olan HIP 65426 b gezegeninin dört farklı görüntüsünü fotoğrafladı. Exeter Üniversitesi’nde fizik ve astronomi doçenti Sasha Hinkley, bu görüntülerin yalnızca James Webb teleksobu için değil, genel olarak astronomi için de dönüştürücü bir an olduğunu dile getirdi.

“James Webb, bize tamamen ulaşamayan yepyeni bir gezegen sınıfına kapı açacak. Böylece onları geniş bir dalga boyu aralığında gözlemleyerek kompozisyonlarını daha derinlemesine inceleyebilme şansına erişeceğiz.”

Gökbilimciler, 2017’de Güney Gözlemevi’nin Şili’deki Çok Büyük Teleskop’unu (VLT) kullanarak HIP 65426 b’yi keşfetmişlerdi. Ancak Webb’in görüntüleri, Dünya atmosferinin içsel kızılötesi parıltısı nedeniyle yer tabanlı teleskopların tespit edemeyeceği yeni detayları ortaya çıkarmayı başardı.

James Webb Uzay Teleskobu Ötegezenin Yaşını da Ortaya Çıkardı

Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) paylaştığı görüntülerle, ötegezegenin yaklaşık 15 ila 20 milyon yaşında olan genç bir gezegen olduğu ortaya çıktı. (Kıyaslama yapmak adına Dünya 4,5 milyar yaşındadır.)

Yıldızlar çevrelerindeki gezegenlerden çok daha parlak olduklarından ötegezegenlerin doğrudan görüntülerini çekmek oldukça güç. Ancak James Webb teleskobu, her ikisi de yıldız ışığını engelleyen küçük maskeler olan koronagraflarla donatılmış bir yakın kızılötesi kameraya (NIRCam) ve orta kızılötesi cihaza (MIRI) sahip. Bu da, Webb’in ötegezegenden eski görüntülere nazaran üzerine analiz yapılabilecek çok daha net görüntüler elde etmesine neden oluyor.

Üstelik HIP 65426 b, ev sahibi yıldızından Dünya’nın Güneş’ten olduğundan yaklaşık 100 kat daha uzakta olduğu için, teleskop gezegeni görüntüdeki yıldızdan kolayca ayırabildi.

James Webb Uzay Teleskobu İlk Ötegezegen Keşfi

Bu görsel, bir ötegezegenin uzaydan alınan ilk doğrudan görüntüsü olmasa da, haklarında daha fazla bilgi ortaya çıkaracak gelecekteki gözlemlere giden yolu işaret ediyor. Kaliforniya Üniversitesi’nde görüntülerin analizine liderlik eden Aarynn Carter, “Bu görüntüyü elde etmek, uzay hazinesi aramak gibi hissettirdi,” dedi.

“Bence en heyecan verici şey, daha yeni başlamış olmamız. Fizik, kimya ve oluşumlarına ilişkin genel anlayışımızı şekillendirecek çok daha fazla ötegezegen görüntüsü var. Hatta daha önce bilinmeyen gezegenleri de keşfedebiliriz.”

James Webb Uzay Teleskobu’nun görüntülediği ilk ötegezegen hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşmayı unutmayın.

Kaynak: Sky

1. Avatar for okanakinci okanakinci dedi ki:

Bugünlerde özellikle gaz devi gezegenleri fotoğraflamalarının özel bir nedeni mi var? Önce Jüpiter ve ardından HIP 652426 b’nin fotoğrafları çekildi.

Teleskobun asıl amacının gezegen keşifleri olmadığını ama yaşam bulundurma olsılığı olan bazı gezegenlerin fotoğraflarının da çekileceğini biliyordum ama bugünlerde gaz devi gezegenlere yöneldiler.

2. Avatar for Abraxas Abraxas dedi ki:

Özel bir sebebi yok ama birtakım parametreler gaz devlerini doğrudan görüntülemeyi daha küçük gezegenlere kıyasla mümkün kılıyor.

1. HIP 652426 b kendi yıldızına çok uzaktaki bir yörüngede dönüyor. Bu da onu yıldızın parlaklığına karşı daha rahat gözlemlenir kılıyor.
    2. HIP 652426 b’in yüzey sıcaklığı 900 °C olduğu için oldukça parlak bir gezegen. Kızılötesi dalga boyunda fotoğraflanmaya çok müsait.
    3. Jüpiter’in Güneş Sistemi’ndeki önemi düşünülünce – devasa kütleçekimi sebebiyle asteroid savar görevi üstlenip bir kalkan gibi Dünya’yı koruması ve yaşama olanak vermesi – başka yıldız sistemlerindeki gaz devlerinin de aynı işlevi görüp görmediği sorusu araştırma konusu haline geliyor. Gaz devine ev sahipliği yapan bir sistemde yaşanabilir Dünya benzeri gezegenlerin bulunmaları daha olası olabilir.

DC FanDome 2022 İptal Edildi