Yeni Bir Kara Delik Faaliyeti Gözlemlendi

NASA, bir yıldızı kendine doğru çekmeye ve yok etmeye başlamış bir kara deliği keşfettiklerini açıkladı.

kara delik gözlem

Amerikan ve Uzay Havacılık Dairesi’nin (NASA) gezegen avcısı uydusunun keşfettiği bir kara deliğin, bir yıldızı yok etmeye başladığı gözlemlendi.

NASA’nın gezegen avcısı olarak bilinen Geçiş Halindeki Öte Gezegen Araştırma Uydusu (Transiting Exoplanet Survey Satellite – TESS), geçtiğimiz günlerde bir kara delik keşfetti. Muazzam bir çekiş gücüne sahip olan kara deliğin, olay ufkuna yakın olan bir yıldızı kendine doğru çekmeye başladığı gözlemlendi. Uzay ajansı, ASASSN-19bt olarak adlandırılan bu olağanüstü olayı, bir yıldızın kara deliğe girdiği anda alevlendiği gelgit bozulma olayı olarak nitelendirdi.

Yıldız kara deliğe girdiğinde, büyük çekim kuvvetinin tabanda çok daha kuvvetli olacağı anda spagettifikasyon olarak bilinen bir süreçten geçecek. Spagettifikasyon, basitçe, kozmik anlamda kara deliğe yaklaşan ve çekim kuvvetine kapılan her nesnenin uzayarak ince bir çizgi alma haline deniyor.

Kara Deliğe Çekilen Yıldızın, Güneş’le Aynı Boyutlarda Olduğu Tahmin Ediliyor

Carnegie Gözlemevi ve baş yazarlarından Thomas Holoien, TESS verilerinin ASASSN-19bt adını verdikleri bu yıkıcı olayın daha önce hiç yapamadıkları kadar gözlemleme imkanı sunduğunu ifade etti. Holoien, yer tabanlı All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASAS-SN) ile gelgit bozulmalarını hızlı bir şekilde tespit ettiklerini ve böylece ilk birkaç gün içinde çoklu dalga boyu izleme gözlemlerini tetikleyebildiklerini söyledi.

Son olarak elde ettikleri ilk verilerin, bu tür patlamaların fiziğini modellemek için inanılmaz derecede yardımcı olacağını kaydetti.

NASA yaptığı açıklamada, kara deliğin Volans takımyıldızına yaklaşık 375 milyon ışıkyılı uzaklıktaki 2MASX J07001137-6602251 adında bir galaksinin merkezinde durduğunu söyledi. Yok edilen yıldızın da bizim güneşimizle aynı büyüklükte olabileceği tahmin ediliyor.

Burak İpek

Özellikle bilimkurguya ve çizgi romanlara bayılır. Çizgi romanlara girişi Dylan Dog, bilimkurguya aşkı ise Dune serisi ile başladı. 7 yaşından beri bilgisayarla ve elektronik aletlerle iç içe yaşamayı seçerek göbeğini büyüttü. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak adına Kayıp Rıhtım’da yazılar yazıyor.

ben affleck