in ,

Talk to Her İncelemesi: Pedro Almodóvar’ın İmago Tartışması

Talk to Her incelemesi sizlerle. Pedro Almodóvar’ın Oscar ödüllü yapımına zihinsel imgelerin ön plana çıktığı imago bölümü üzerinden bir bakış atıyoruz.

Talk To Her İncelemesi Pedro Almodóvar

Pedro Almodóvar imzalı 2002 yapımı Talk to Her (Konuş Onunla – Hable con ella) filminin incelemesi ile karşınızdayız. En İyi Özgün Senaryo dalında Oscar kazanan ve Altın Küre’de En İyi Yabancı Dilde Film ödülüne layık görülen İspanyol yapımı drama, cinsiyetler arası iletişim zorluklarını, yalnızlığı ve aşkı konu alıyor.

İmgenin, sanatsal, dilsel ve zihinsel gibi birçok kullanım alanları vardır. Bunlar arasında imaj bir çeşit temsil gibi dursa da kimi zamanlarda bazı düşünürler tarafından farklı yorumlanabiliyor. Örneğin, Platon’un sanat için dediği gibi fiziksel olan hakikatin ötesinde kendine yeni bir gerçeklik kurabilir. Bir yanılsamayı bize inandırabilir. Böylece gerçeği gözden kaçırabiliriz veya kendimiz görmemeyi tercih edebiliriz.

Yine de imajlar kanlı canlı fiziksel bir madde değillerdir. Bunun sonucunda imgelerin göz önünde bulunmamalarıyla birlikte hem var hem de yok olduğunu söyleyerek film ile bağlantısını konuşabiliriz.

Talk To Her İncelemesi Pedro Almodóvar

Aynı zamanda belirtmek isterim ki yapacağım incelemede spoiler bulunuyor. Fakat bazı filmler vardır ki önemli olan gidişatın ta kendisidir. Bu nedenle filmi izlememiş olsanız dahi bu yazıyı okuduktan sonra seyir zevkinden hiçbir şey kaybetmeyeceğinizi düşünüyorum.

Talk to Her Filmindeki Olay Örgüsünün Detaylı Analizi

Pedro Almodóvar’ın Talk to Her filminde inceleyeceğim konu zihinsel imgelerin ön plana çıkacağı imago bölümüdür. Bu tartışmaya ilk önce filmin genel hatlarını anlatarak başlayacağım. Daha sonrasında karakterlerin eylemlerinin psikanaliz çerçevesinde nasıl imago üzerinden bağdaştırdığımı açıklayacağım.

Film, iki görmeyen kadının bir sahnede sandalyelerin arasında dans etmesiyle başlıyor. Ana karakterlerimizden Benigno ve Marco seyirci olarak bu iki kadını izlediğini görüyoruz. Sahnede kadınlar bir taraftan diğer tarafa dans ederek koşuştururlarken sandalyelere çarpıp düşeceklerini sanıyorsunuz. Tam bu anda sahneye bir erkek oyuncu geliyor ve sandalyeleri kadınların önünden çekiyor. Daha sonrasında kamera seyirci olan Benigro ile Marco’ya dönüyor. Marco’nun ağladığını, Benigro’nun ise hayranlıkla izlediğini görüyoruz.

Ortada Olanın Görünmezliği

Filmin ilk sahnesini bu kadar detaylı anlatmamın nedeni bütün filmin bir imgeleminin bize en başta gösteriliyor oluşu. Yapım burada olay örgüsünde geçen konuları bize sadece bir sahnede iki kadının ve bir adamın dansıyla anlatmaya çalışıyor. Gerçekleşecek durumdan hiçbir haberi olmayan bizler bunu fark etmiyoruz ve sahne gösterisini sadece bir oyunmuş gibi izliyoruz. İmge burada gerçek olanın ötesinde kendi kimliğine bürünüyor.

Talk To Her Pedro Almodóvar yorum

Filmin ilerleyen dakikalarında Benigro’nun yalnız bir hasta bakıcı olduğunu ve Marco’nun da boğa güreşçisi olan bir kadınla ilişki içerisinde olduğunu görüyoruz. İki adamın hayatı da Marco’nun sevgilisinin yatalak olmasıyla hastanede kesişiyor. Asıl hikâye de böylece başlıyor.

Benigro’nun baktığı kadının adı Alicia. Bir gün onu evinin balkonundan bale dersinde dans ederken görüp âşık oluyor. Yolda onu takip ediyor ve evini buluyor. Onu temsil ettiğini düşündüğü eşyaları alıp hayaliyle yaşıyor. Eşyalarını alıp onun hayaliyle yaşaması imagonun iki yüzü olduğu düşüncesini getiriyor aklımıza. Bir yandan gerçek değildir ve ideali oluşturur, bir yandan da kendisinin hayali bir görünüş olduğunu belirtir.

Yazının devamı filmi izleyecekler için spoiler (sürprizbozan) içeriyor.

Sonrasında Alicia kaza geçiriyor ve tamamen yatağa bağımlı kalıyor. Benigro, Alicia için hastaneye başvurup hemşire olarak onun bakımını üstleniyor.

Benigro’nun annesinin hiçbir bakıma ihtiyaç duymadığı halde ona da baktığını öğreniyoruz. Alicia’ya baktığı gibi annesine de bakması ve hiçbir cinsel deneyiminin bulunmaması yine Freud’un Oedipus Kompleksi’ni düşündürüyor. Kendisine bir şekilde bağımlı olan kadınlara bakmak istemesi ve böyle kadınlara karşı sevgi beslemesi ailesinden gelen bir içgüdüdür. Aynı zamanda bir nevroz belirtisidir.

Talk To Her İnceleme Pedro Almodóvar

Marco’nun ise yatalak olmuş sevgilisiyle Benigro’nun Alicia ile kurduğu ilişkiyi kuramadığını görüyoruz. Benigro gibi bir imgelemi yaratamamış, gerçekliğin acımasızlığını dolduramamıştır. Bunun yüzündendir ki Benigro’ya hep Alicia’nın onu duyamadığını ve gösterdiği enerjinin gereksiz olduğunu hatırlatıp duruyor. Sonunda da yatağa bağımlı olan sevgilisiyle iletişim kuramadığından bir diğer erkeğe onu bırakıp gidiyor.

Film İçinde Film: Konuş Onunla Ama Nasıl?

Bu olaylardan sonra filmin odak noktası tekrardan Benigro oluyor. Bir gün yine Alicia’nın bakımını yaparken bir filme gittiğinden bahsediyor. Burada filmin içinde film gösteriliyor ve Benigro’nun Alicia’ya tecavüz sahnesi bu kısa filmle anlatılıyor.

Kısa filmde birbirlerine aşık evli bir çifti görüyoruz. Kadın adama bir zayıflama iksiri veriyor ve adam da içiyor. Sonrasında bu iksir yan etki yapıyor ve adam günden güne küçülmeye başlıyor. O kadar çok küçülüyor ki 15 cm kalıyor. Sonunda ise eşinin cinsel organında yaşamını devam ettirmeye karar veriyor. Aynı zamanda yönetmenin Charles Bukowski’den de etkilendiğini burada görmüş oluyoruz.

konuş onunla film

Bütün bu tecavüz sahnesi aslında Benigro’nun kafasındaki imgelemiyle anlatılıyor. Bizi gerçeğin ve fiziksel olanın hakikatinden koparıyor. Normalde şiddetle karşılayacağımız bu sahne bizi daha az dehşete sürüklüyor ve hatta Benigro’ya üzülüyoruz. Fiziksel eylemin imgelemi ve Benigro’nun kendi kafasında kurduğu imgelemin olayı dıştan izleyen bize kadar ulaşıyor.

Sonunda ise Benigro hapishaneye giriyor çünkü Alicia hamile kalıyor. Benliğini ondan bağımsız bir ben ve öteki kavramıyla düşünemediği için kendini öldürüyor fakat Alicia uyanıyor. Marco’nun sevgilisi ise ölüyor.

Sonuç olarak aslında iki karakterin karşılarındaki kişiler aracılığıyla kendi benliklerine çıktıkları yolculukları görüyoruz. Biri kendi diğeri ise karşısındakinin imagosunu deneyimleyemeyişi yüzünden özne olarak kendilerini ortaya koyamıyorlar. Geriye ise yalnızca kaybolmuş benliklerin mutsuzluğu kalıyor.

Olaya tam tersi bir durumdan baktığımızda ise Jacques Lacan’a göre üst benliğimizde olan kurallar ve alt benliğimizde olan isteklerimiz arasında sıkışıp kalıyoruz. Benlikler bu durumda kendilerini aldatmaktan başka bir şey yapamıyorlar. Sonunda ise insana kalan yalnızca yabancılaşma oluyor.

Yönetmen, Müzikler ve Özgünlük

Talk to Her dışında birçok film ile de adını duyuran yönetmen Pedro Almodóvar’ı Dönüş (Volver), İçinde Yaşadığım Deri (La piel que habito) gibi ünlü işler arasında görmüştük. Kendisi aynı zamanda En İyi Yabancı Film Akademi Ödülü ve En İyi Özgün Senaryo Akademi Ödülü’nün de sahibi.

Pedro Almodóvar

Filmlerinde genelde kadınlar üzerinden ilişkileri açıklamaya çalışıyor. Bu nedenle Talk to Her filmiyle kendi sinemasında bir yeniliğe imza atmış bulunuyor. Aynı zamanda Alberto Iglesias ve Ara Malikian tarafından yapılan filmin müziğinin de çok başarılı olduğunu belirtmek isterim.

Bütün bunların sonunda gerçekleştirdiğimiz imago tartışmasını bir yana bıraksak dahi çok değerli bir film olduğunu düşünüyorum.

Pedro Almodóvar imzalı Talk to Her filmi hakkındaki yorum ve eleştirilerinizi bizimle Kayıp Rıhtım Forum üzerinden paylaşabilirsiniz.

Oyla!

Sude Çatal

22 yaşındayım. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nde Felsefe okuyorum. Küçükken tek isteğim bir ejderhamın olmasıydı. Kitaplar ve filmler sayesinde bu isteğim artık gerçek oldu. Hiç yaşayamayacağım hayatları deneyimleyebilmenin zevkini tattığımda ise bunu yazıya döküp kendimi de olaya dahil etmeyi öğrendim. Kendimi ifade etmenin bir diğer yolunu da çizmekte buldum. Çizdim, yazdım ve artık benim de kanatlarım var.

2 Yorum BULUNUYOR


  1. Avatar for collona collona dedi ki:

    Çok güzel bir yazı olmuş.

    Filmde tecavüzün bir “mucizenin” -Alicia’yı uyandırması- doğmasına sebep olarak gösterilmesi tecavüzün olumladığını düşüncesine yol açtı bende. Filmi izlerken de bu beni rahatsız etmişti açıkçası.

Söyleyeceklerin mi var? Kayıp Rıhtım Forum'a gel ve sen de yorum yap!

1 cevap daha var.

Black Widow erteleme Disney+

Black Widow İçin Son Erteleme: Disney+ ile Geliyor

Yalnız - Zeynep Kaçar

Kabuk’un Yazarı Zeynep Kaçar’dan Yeni Roman: “Yalnız”