in ,

God of War: Ragnarök İncelemesi – Tanrıların Alacakaranlığı’nda Yolculuk

God of War: Ragnarök incelemesi ile sizlerleyiz. Sony’nin merakla beklenen oyununda, macera İskandinav mitolojisinin derinliklerine doğru yol alıyor.

God of War Ragnarök İncelemesi

God of War: Ragnarök incelemesi karşınızda. Sony tarafından yayınlanan ve Santa Monica Studio imzasıyla geliştirilen yeni God of War oyunu, İskandinav mitolojisinin en kilit olaylarından birisini konu alıyor.

Santa Monica Studio dendiği zaman oyun dünyasıyla ilgili herkesin aklı bir oyunla özdeşleşir. Konsola çıkan her yeni oyunuyla camiayı sarsan, büyük ses getiren God of War. Uzun süren Yunan mitolojisinden sonra 2018 yılında tekrar hayat verilen, İskandinav mitolojisine daldığımız serinin ikinci dönemini işaret eden oyundan sonra, şimdi de sıra God of War: Ragnarök’te.

PlayStation 2’den beri God of War bizlerle. Ben kendimi bildim bileli her zaman Sony konsollarının mihenk taşı oldu, arkadaşlarla heyecanla oyunlarının sahnelerini, neler yaptığımızı konuşurduk. İlk oyunlarında şahsen Yunan mitolojisi hakkında en fazla yüzeysel bilgiye sahiptim. Yani aslında benim için doğaüstü bir dünyaya, mitolojiye kapı açan işlerden birisi oldu. Tabii ki özgür uyarlamaydı, fakat bu çok keyif aldığım bir şeyin benim için yeni meraklar açmasındaki rolünü hiç yadsıyamaz. Oynanışındaki akıcılık ve zenginlik, döneminin ötesindeki hâli, görsel dünyası ve kendine has atmosferi. Çok özel işlerdi.

God of War Ragnarok İnceleme

Tabii ki böyle özenli bir çalışma oyunculardan da karşılığını yıllar boyunca aldı. Öyle ki hem serinin ana oyunları hem de yan oyunlarla yıllar boyunca bizlerle buluşmaya devam etti. Yunan mitolojisi defterini kapadıktan sonra, bildiğiniz gibi baş karakterimiz Kratos, yaşlandı ve aile kurdu. 2018 yılında bu sefer yeni hikâyenin anahtarını açmış olduk.

God of War: Ragnarök İncelemesi

Günümüzde kültür sanat dünyasında kendisine oldukça yer bulan, derinliği ve gizemiyle ilgi çeken İskandinav mitolojisiyle sarmalandık. Bu mitolojisinin ilginç yanlarını, orijinal metnini okumak isterseniz, Kayıp Rıhtım’da Snorri Sturluson’un dilimize Viking Mitolojisi adıyla Selahattin Özkan tarafından çevrilen kitabının incelemesine de göz atabilirsiniz. Özellikle İskandinav mitolojisinin içerdiği inanışlar, kökenine dair söylemleri, kültürüne detaylı bakış atmak isteyenlerin ilgisini çekecektir. Kitaptan bir alıntıyı da eklemek istiyorum:

Ymir’in etinden,
Dünya yaratıldı,
Terinden de denizler,
Kemiklerinden kayalar,
Saçlarından ağaçlar,
Kafatasından gökyüzü,
Ancak kaşlarından,
O şen şakrak güçlerinden,
İnsanoğlu için Midgard yapıldı.
Beyninden,
Tüm melankolikliğiyle
Bulutlar yaratıldı.

God of War Ragnarök Yorum

Biz ünlü aksiyon macera serisinin 9. halkası God of War: Ragnarök oyununa dönelim. Bu devam oyununda adı üstünde tanrıların kıyameti, yani mitolojideki ünlü olay Ragnarök yaşanıyor. Oyun mitolojinin birebir uyarlaması değil, yani neler olacağına dair merakımız hep kendisini korumaya devam ediyor. Bu aynı zamanda yeni dönemin de sonuna işaret ediyor, üçleme yerine ikileme tercih edilmiş. Bunun hakkında Cory Barlog ve yeni oyunun yöneticisi Eric Williams oldukça fazla düşünmüş, masada Ragnarök’ü iki bölüme ayırmak da konuşulmuş. Fakat her yeni oyun için yaklaşık 5 yıllık bir çalışma süresini düşündüklerinde ve anlattıkları hikâyeyi üçlemeyle 15 yıla yaymak istemediklerinden ikilemenin daha doğru olacağına karar vermişler.

Eski seriye göre oynanışın değiştiği, oğlumuz Atreus ile yeni maceralara atıldığımız ve ünlü bir seri, “Nasıl devam ettirilir?” sorusuna verdiği cevabıyla ayakta alkışlanan 2018 tarihli oyundan sonra bakalım yeni God of War: Ragnarök nasıl olmuş?

God of War: Ragnarök Hikâyesi Ne Anlatıyor?

Bu oyunda herhangi sürpriz bozana yer vermeden, kısaca girişinden ve ne oluyor ondan bahsedelim. Çünkü hikâye anlatımının oldukça kritik olduğu bir oyun bu. İlk oyunu oynamayanlar için de pek tat kaçırmak istemiyorum. Oynayanlarsa zaten yaşananları biliyor.

Midgard’da, Kratos ve Atreus avcılık yaptıktan sonra eve dönerken başlıyoruz maceramıza. İlk oyunda yaşananların sonucunda üç yıllık uzun kış Fimbulwinter sonucunda sıcaklık iyice düşmüş ve bölge çorak bir arazi hâline gelmiş. Bu ayrıca oyunun adını da veren Ragnarök, yani kıyametin en büyük alameti.

Ragnarök Yorum

Sakince giderken, oyun âdeta dur bir dakika diyor, burada dinginliğe yer yok! Daha başından hararetli sahneyle başlıyoruz, Freya intikam ateşiyle bize saldırıyor aniden. Bir şekilde evimizin korunaklı bölgesine kendimizi atmaya çalışıyoruz… Bu arada dikkat çeken bir diğer detay, oğlumuz Atreus’un büyümüş olması. Bunu sadece boyundan değil, geliştiriciler detaylarla güzelce bize sunmuşlar. Avı sırtlaması, hâl ve tavırları. Yeteneklerinin geliştiğini, büyüdüğünü gerçekten başarılı bir anlatımda sergiliyorlar.

Tanıtımlarda hâlihazırda gösterilse bile oyunun başlangıcındaki önemli olaydan burada bahsetmiyorum. Diyebileceğim tek şey durağanlık yok, aksiyon her anlamda yakanızı bırakmıyor. Baba oğul arasındaki ‘anlaşmazlık’, Atreus’un kendisini bulma yolculuğu, tanrılar arasındaki anlaşmazlıklar, Kratos’un her zamanki gibi dikine ve öfkeyle düşünme şekli… Ragnarök kapıda bizi bekliyor.

God of War: Ragnarök Oynanışı Ne Alemde?

Temel oynanış bekleneceği üzere yeni serinin ilk oyunu 2018’deki yapısını koruyor. Yine eski seriye göre daha oturaklı ve yaşlı Kratos, onun oynanışına yansıyan aksiyon tarzı var. Aksiyon ve macera yapısı, bulmacaların sunuluş şekli birbiriyle benziyor. Oğlumuz Atreus yine düşmanlarla savaşırken bize yardım ediyor.

Öncelikle şundan bahsetmek gerekiyor, God of War serisi yeni döneminde gerçekten önemli bir iş çıkarmıştı. Kratos’un yaşlanması ve yeni hikâye anlatımını oynanışına güzelce yedirdi, köklerine bağlı kaldı ancak onu ileri götürerek farklılaşmayı başardı. Yeni yapısını özgünlükle besleyerek oluşturdu. Temeli böyle güzel oluşturulmuş oyun olunca, devam oyunu (belki oyunları) heyecanla beklenir oldu. İnşa edilecek yapı hazırdı. Doğal olarak bazı soru işaretleri de beraberinde geldi. Neler farklı olacaktı, görsellik açısından ileri gidilecek miydi? Şunu söyleyelim, grafik konusunda devrimsel farklılık yok, fakat şart mı? Bence değil, farklılığını zaten güzel kurulan yapı üzerine çeşitli zenginleştirmelerle yapıyor oyun, gayet doğru yaklaşım.

God of War Ragnarök Hakkında

Önceki oyuna göre düşman çeşitliliğini artırmışlar. Farklı olarak hem özellik hem görsel olarak gayet güzel tasarıma sahip Valhalla ordusu Einherjar var örneğin. Bunun yanı sıra nokkenler, hayaletler ve daha birçoğuyla maceramız boyunca karşılaşıyoruz. Hiçbiri öylesine değil, özenli eklenmiş. Boss sayısı da aynı şekilde artırılmış, genel olarak hem mini boss hem ana boss savaşları daha keyifli, dövüş desenleri zenginleştirilmiş. Leviathan baltası ve ikili bıçağımızın yanı sıra bu oyunda bir de kendisini kopyalayabilen Draupnir mızrağı kullanabiliyoruz. Hem aksiyonlarda hem bulmaca çözümünde oynanışı genişleten başka bir unsur olarak karşımıza çıkıyor.

Ayrıca kalkanlar da daha çeşitli olmuş. Savunma ya da hücum odaklı, oynanış tarzınıza göre farklı kalkanlar mevcut. Spartalı öfkesinin de artık üç farklı biçimi var. Üç silah çeşidi, bunlarla alakalı yetenek ağaçları (bu arada açtığınız özelliği belli sayıda kullandığınızda ona ekstra (hasar, koruma vb.) özellik ekleyebiliyorsunuz) ve kalkan tipleri de göz önüne alındığında size göre şekillenen detaylı bir oynanış var.

Oynanıştaki yeniliklerin üzerine, devam eden etkileyici hikâyemiz, güzel mekân tasarımları ve diyarlar eklenince, kısacası yeni oyun eskisinin kopyası olmanın ötesine rahatlıkla geçiyor.

Olumsuz olarak eşlik eden karakterlerin bize “ipuçları” vermek için oldukça geveze olması. Normalde kendi aralarında dönen muhabbetler gayet iyi, yanlış anlaşılmasın. Başta Mimir olmak üzere karakterlerin konuşkanlığı, aralarındaki sohbetler gayet oyunu geliştiren detaylar. Sorun, ipuçları.

Ragnarök Oynanış

Örneğin bir boss savaşında, nasıl davranmanız gerektiğini açıklayan diyalogları sık duyabilirsiniz. Buradaki problem oyunun size, sanki yanınızda oyunu önceden bitirmiş ve size durmadan, “Şöyle yap,” diyen çıldırtıcı birisinin oturuyormuş gibi hissettirmesi. Bu hiç olmasın demiyorum, takılınca ipuçlarını aralara yedirilebilir, fakat bu tercihin dozu gerçekten oyunun kalitesine ve akıcılığına zarar verecek nitelikte.

God of War: Ragnarök – Güzelliğe Giden Zorlu Yol

Biraz da God of War: Ragnarök oyununun geliştirilme aşamasından, yaşanan bazı sorunlardan bahsetmek istiyorum. İlk başta 2020 yılında, sadece PS5’e çıkacağı duyuruldu. Fakat ardından PS4 için de çıkacağı söylendi. Bu da oyuncularda soru işareti oluşturdu. Acaba PS4’e de çıkacağından yeni konsolun nimetlerinden tamamen faydalanmayacaklar mıydı? Tabii bunun cevabı God of War: Ragnarök çıkınca verildi, sorun olmadığı, oyunun PS5’te gayet güzel gözüktüğü anlaşıldı. Asıl dikkat çekici nokta, nasıl başardılarsa oyun PS4’te de harika görünüyor. Karşılaştırmalara bakarsanız (tabii fark olsa bile) şaşılacak iş çıkarmışlar.

God of War Ragnarök Oynanis

Ardından oyunun “en iyi şekilde” çıkacağından emin olmak adına 2022’ye ertelendiği açıklandı. Erteleme haberleri oyuncularda bir kuşku doğurur, yolunda gitmeyen şeyler mi var diye şüphelendirir. Ardından bu ertelemelere dair bazı detaylar da ortaya çıktı. Zaten pandemi herkesin malumu, bilhassa oyun geliştirmelerine önemli darbe vurdu. Ayrıca Kratos’u seslendiren Christopher Judge, oyunun ertelenmesine geçirdiği ameliyat nedeniyle kendisinin sebep olduğunu da söyledi.

Bunların yanı sıra oyunun başında öncekinde ve hatta serideki tüm oyunlarda çeşitli işlerde yer alan Cory Barlog’un yer almayacağı açıklandı. Bu aslında normal, çünkü stüdyo her yeni oyunda farklı yönetmenle çalışma kültürüne sahip. Ayrıca başka şekilde projede yer alacak Barlog, yeni oyunu yönetecek Eric Williams’a çok güvendiğini aktardı.

Günün sonunda tüm bu detaylar ve hatta daha fazlasından Santa Monica etkilenmedi ve ortaya gayet başarılı bir iş çıkarabildiler.

God of War Ragnarök Elestiri

God of War: Ragnarök Hakkında Son Sözler

Müziklerden bahsetmeden ben bu incelemeyi kapamam. Bear McCreary, önceki oyunda olduğu gibi harika iş çıkarmış. Şu şarkı iyiydi vesaire değil, sahnelerle uyumu zaten güzel, fakat albüm genel olarak gerçekten üst seviyede. Şu an 10. kez tekrar dinliyorum (belki de 15-20?). Belli ki dinlemeye de devam edeceğim.

Fark edildiği üzere God of War: Ragnarök hakkında olumsuz olarak belirtecek pek bir detay yok. Sadece doğallığa zarar veren ve oyuncuyu da bıktıran gereksiz gevezelik sayılabilir. Onun yanı sıra bir seri nasıl devam ettirilir, içeriği nasıl zenginleştirilir sorusunun cevabını gayet güzel veriyorlar. Araya pandeminin girmesi, bazı aksaklıkların yaşanması ertelemeye neden oldu, fakat belli ki çıkan oyunun kalitesini etkilememiş. PS5’te zaten gayet iyi çalışan God of War: Ragnarök, eski konsolda da gayet güzel görünüyor. Kısacası oynanışı, atmosferi, müzikleri ve anlatısıyla dikkat çekici bir iş olmayı tekrar başarmış.

God of War: Ragnarök Fragmanı

Sizler God of War: Ragnarök oyununu nasıl buldunuz? Yorum ve eleştirilerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşmayı unutmayın.

Cem Altınışık

1993 yılında Ankara’da doğdu. Çocukluğunun bir kısmını İzmir’de geçirdi ve şu an İstanbul'da yaşamakta. Psikoloji bölümünde eğitim gördü. Edebiyat, sinema, bilgisayar oyunları, müzik ilgisi ve bunları paylaşma sevgisiyle çeşitli kültür-sanat sitelerinde yazdı.

The Ice Dragon Film Oluyor: Yeni George R.R. Martin Uyarlaması

George R.R. Martin’in “The Ice Dragon” Kitabı, Animasyon Filmi Oluyor

Oxford 2022 Yılının Kelimesi Seçim

Oxford “Yılın Kelimesini” Seçiyor: Oylama İlk Defa İnternet Üzerinden Yapılacak